Natrium en calcium

zijnNatrium Na
macronutriënt met een significant effect, samen met kalium en chloor, op osmotische druk en het behoud van water in het lichaam. Natriumtekort veroorzaakt vermoeidheid, spierkrampen, verzwakking van het denkvermogen; overmaat leidt tot het vasthouden van water in het lichaam, aandoeningen in het werk van de nieren en de bloedsomloop. De basisbron van natrium is verdampt keukenzout (Kłodawa fossiel zout, Inowrocławska of Wielicka is zelden verkrijgbaar in winkels). Dagelijkse hoeveelheid verdampt zout – OK. 10 g per persoon,bij afwezigheid van contra-indicaties voor het gebruik ervan. Naast zout bevatten de volgende ongezouten voedingsmiddelen het meeste natrium: ser ementaler, Tilsit-kaas, zuurkool, cornflakes, donker brood, wortel, Groene bonen, champignons (voornamelijk eetbare peper – kraan), wilde appels.

Calcium Ca
macroelement, dat, samen met fosfor, de basisbouwsteen is van botten en een onderdeel van spieren. Zorgen voor een voldoende toevoer van calcium is een voorwaarde voor sterke botten, gezonde tanden en het juiste niveau van bloedstolling. De opname van calcium uit de voeding zorgt voor de juiste hoeveelheid vitamine D in het lichaam. De dagelijkse behoefte is ca.. 0,8 g voor volwassenen, 1 g voor kinderen, 1,4…2 g voor zwangere vrouwen. Producten die calcium bevatten, zijn onder meer: melkpoeder, harde en verwerkte kazen, yoghurt, koeienmelk, sprot en sardines in olie, peterselie, boerenkool, maïs, mierikswortel, Knoflook, sla, bramen.